Select Page

Evident ca e un titlu pentru a atrage cititorii. Nu se duc… la pensii si salarii ci raman la Bugetul de Stat pentru pensii si salarii si nu mai ajung la sănătate.

Dar să explicăm.  În fiecare an bugetul sănătății se formează din banii colectați ca și contribuții plus subvenții de la Bugetul de stat că banii din contribuții nu sunt suficienți(detaliat puteți citi aici). Într-un final bugetul FNUASS trebuie să fie 0, ce nu se cheltuie se întoarce în Bugetul de Stat.

Problema e că toți furnizorii din sănătate(mai ales spitale si firme de medicamente) își fac mai departe cheltuielile cu bugetul din sănătate anunțat la începutul anului.  Până în 2016 Bugetul FNUASS nu a înregistrat deficit semnificativ întotdeuna guvernul reglând bugetul prin subvenții.

în 2016 avem un deficit înregistrat de 1.1 MLD lei din care aproape 500 de milioane doar în luna decembrie, in FNUASS, când au intrat în vigoare salariile pe legea 250/2016. În 2017 în primele 6 luni bugetul FNUASS a înregistrat un deficit aproximativ egal cu tot anul 2017 în condițiile în bugetul este semnificativ mai mare iar in luna iulie 2017 a crescut cu incă aproape 500 de milioane de lei, iar până la sfârșitul anului mai este mult.

FNUASS 2017

De ce zic că de fapt guvernul plătește salarii și pensii(exclusiv ale sănătății ca ale se plătesc din FNUASS) din banii de sănătate? pai dacă vă uitați pe linia de subvenții veți vedea că sunt la jumatate din previzionat. Adică guvernul a avut bani limitat și a trebuit să aleagă pe ce îi vor cheltui și alegerea a fost că nu pe sănătate.

De ce ne-ar interesa? pai în primul rând că lucrurile sunt nițel legate între ele. În primul rând un buget cu așa deficit cere o rectificare bugetară negativă. Nu prea văd eu cum vor face ei rectificare pozitivă la sănătate. Pentru că au alocat mulți bani  și nu au avut de unde să-i dea până acum. De unde vor avea de acum încolo? mai ales că deficiul FNUASS impactează deficitul total.

În al doilea rând nu există date cât au finanțat din deficit și de unde dar cunoștiințele mele, minime, de buget finanțe îmi spun că bugetul FNUASS nu se poate finanța direct din împrumuturi ci bugetul de stat se împrumută și virează ca subvenție în FNUASS. În al treilea rând deficitul este cauzat tocmai din lipsa de subvenții( sunt mai puțin de jumătate din previzionat) plus o creștere a cheltuielilor cu bunuri si servicii.

Posibile implicații:

  • Probabil vor finanța deficitul cu credite de angajament. Un fel de va rămânem datori pentru la anul. E ok… dar mulți furnizori nu suportă scăderi de cash flow… asta înseamnă ca vom vedea falimente în rândul furnizorilor mai mici și o creștere de prețuri de furnizorii mai mari.
  • Dacă se face rectificare negativă jucătorii din piață (spitale, cabinete, laboratoare) vor avea presiune să-și renegocieze contractele cu furnizorii lor în minus. Ca să se încadreze în noua bugetare.
  • Oricum va fi o creștere de prețuri din toamna asta din cauza cursului valutar și din supraacciza de combustibil.
  • Pe termen mediu – deși în teorie salariile cresc din ianuarie respectiv martie 2018 , o data cu intrarea în vigoare a noii legi a salarizării unitățile publice pot să nu acorde sporurile… pentru că limita inferioară e zero(și suma totală 30% din total masă salarială).
  • având în vedere situația financiară cel mai probabil faptic… drepturile salariale virate pe card efectiv vor fi mai mici in 2018 decât în 2017. Se poate spera la alocare bugetară semnificativ mai mare în 2018 dar vedem că nu prea funcționează treaba asta din pix. Trebuie și sursa de finanțare si mecanisme.

 

Dr. Mihai Negrea

MSc, MHA

medic rezident epidemiolog